Elementy marketingu

POPRZEDZAJĄCE DZIAŁANIA

Nie stanowią więc one oddzielnego etapu działania poprzedzającego proces oddziaływania na rynek czy też stanowiącego etap tego procesu. Ponkdto już sam sens określenia v,oddziaływanie na rynek” powinien wyłączać jako etap tego procesu badanie rynku. Można by je uznać jedynie za etap przygotowawczy, poprzedzający moment rozpoczęcia dzia­łalności mającej prowadzić do’ zawarcia  umowy kupna-sprze­daży’ na poszczególnych etapach’ dystrybucji. Jeżeli’ ponadto przyjmiemy, że zarówno reklama firmowa, jak i towarowa przedstawiają jedynie dwa-aspekty tego samego zagadnienia, a negocjacje w wielu przypadkach są częścią składową akwizy­cji, dojdziemy do wniosku, że na oddziaływanie na rynek skła­dają się prowadzone nierozłącznie i równolegle następujące pro­cesy^ propaganda (gospodarcza i polityczna), reklama,’ akwizy­cja, public relations.