Elementy marketingu

STOSOWANE PRZEZ EKSPORTERA

Stosowanie przez eksportera reklamy jest niezbędne zarówno wówczas, kiedy na terenie kraju importującego prowadzona jest odpowiednia działalność propagandowa (propaganda polityczna i    gospodarcza), jak i w przypadku nięprowadzenia takiej działal­ności. Reklama eksportera nie poparta działalnością propagan­dową będzie jednak z natury mniej skuteczna, a przy nie sprzy­jających innych jeszcze warunkach marketingowych, o których mówiliśmy w poprzednich rozdziałach, eksporter może ograni­czyć reklamę do pierwszego odbiorcy towaru. .W podanej wyżej liście nadawców i odbiorców biorących udział w procesie oddziaływania na rynek kraju importującego reklama kierowana do pierwszego odbiorcy obejmuje.— od strony nadawców: eksportera zawodowego lub bezpośredniego oraz jego agenta —natomiast od strony odbiorców: hurtownika (w obrocie towarami konsumpcyjnymi, surowcami, maszynami urządzeniami) oraz indywidualnego odbiorcę (w obrocie ma­szynami i urządzeniami).